Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
Theme my house: Workbook
Complete various assignments around the theme of living in this workbook.
A selection from the offer:
- memory,
- counting word pieces,
- stamp cards,
- dice game,
- count and color,
- figure drawing,
- maze,
- color by number,
- coding.
Translated by
Downloadable resource (6) -
Block 2, lesson 15: Corner work - De Wiskanjers 6
This corner work is in line with block 2, lesson 15 from the method De Wiskanjers 6 .
Students practice around:
- structures,
- lines of sight,
- orient on map,
- program a robot.
Translated by
Downloadable resource (13)Teacher -
Times table of 5: Bee-Bot cards for transparent insert mat
Practicing the times table of 5 using the Bee-Bot.
Translated by
Downloadable resource (6)Student (teacher training) -
Programming Alive: Dinosaurs
With this game and all the necessary materials in the dinosaur theme, you will practice learning the basics of programming and computational thinking. You also pay attention to the place concepts left and right.
Translated by
Downloadable resource (18)Teacher, ICT co-ordinator -
Math Bingo for the Bee-Bot
Bee-Bot cards to practice adding and subtracting up to 20.
Translated by
Downloadable resource (9)Teacher -
Coding with colors: Coloring page ice cream
To get the ice cream correctly on your sheet, you have to color the cubes on the worksheet. Therefore, look carefully at the codes in the left bar. There you will find the assignments and find out how many squares should have which color. Count …
Translated by
Downloadable resource (87)Teacher -
Pixel art: Pixel art
The students read a code and convert it in an easy way to a color drawing.
Translated by
Downloadable resource (70)Student (teacher training) -
Unplugged programming
Professor Steam and his assistant Lou challenge your students to program a robot unplugged.
Do not forget to show the video as an introduction.
Translated by
Downloadable resource (6)Teacher, Pedagogical counsellor, … -
Design a learning game console with matchboxes
Design your own learning game computer with matchboxes. This computer is called Ludo and you can play a game of Hexapawn or six spy with it. That game is a kind of mini chess and you can make it yourself. Be amazed at how quickly Ludo becomes so good …
Translated by
Downloadable resource (6)Teacher -
Introduction to ScratchJR: Assignments
Assignments that introduce students to different skills in ScratchJR. ScratchJR is designed to introduce programming skills to young children.
Translated by
Downloadable resource (53)Teacher, ICT co-ordinator -
Sinterklaas: Color pixel drawing
You can use these worksheets for an unplugged programming lesson. The pixel drawing can be correctly colored according to the instructions.
Translated by
Downloadable resource (206)Teacher -
The days of the week: Bee-Bottegels
Students practice the days of the week using the Bee-Bot.
Translated by
Downloadable resource (76)Teacher, ICT co-ordinator