Codefestival 2024: Programmeren en coderen in het onderwijs
EU Code Week: 14-27 oktober 2024
De EU-programmeerweek is een initiatief waarin creativiteit, probleemoplossing en samenwerking worden gestimuleerd door middel van programmeren en andere technische en digitale activiteiten. Het idee erachter is om programmeren bereikbaarder te maken en om mensen te laten zien hoe je ideeën met programmeercode tot leven kunt brengen. De Code Week wil digitale vaardigheden ontwikkelen en gemotiveerde mensen bij elkaar brengen om te leren.
Save the date, schrijf je in!
Op 14 oktober 2024 is er een volgende editie van het Codefestival. We hopen jullie daar te ontmoeten. Het wordt een dag vol interessante workshops, inspirerende sprekers en boeiende praktijkvoorbeelden. De inschrijvingen starten eind augustus 2024.
Code Week 2023: inspiratiegids en toolkit
In de EU Code week ga je aan de slag met programmeren en coderen op school. Weet je niet goed hoe eraan te beginnen? Dan hebben wij voor jou:
- EU Code Week 2023 - inspiratigids: een bundel met tips en informatie over lesactiviteiten, organisaties, nascholingen ...
- EU Code Week 2023 - toolkit: een bundel met laagdrempelige tools om jouw leerlingen aan het coderen te krijgen. Deze bundel werd samengesteld door de Vlaamse leading teachers van de EU Code Week. Zij zetten coderen en programmeren in de kijker.
Dat is nog niet alles want ook op volgende websites kan je terecht voor meer info en materiaal:
- Bezoek de website van Code Week.
- Vind tips, ideeën en lesmateriaal.
- Bekijk waar in Europa activiteiten plaatsvinden op de interactieve CodeWeek-kaart!
- Meld je aan om ook jouw activiteit toe te voegen.
Voorbije Codefestivals
In 2016, 2017 en 2022 was er een Codefestival met keynotes, hands-on sessies, praktijkvoorbeelden, demo's en nieuw materiaal. De presentaties kan je via onderstaande links nog eens raadplegen.
- Bekijk de foto's en download de presentaties van 2017
- Donwload de presentaties van 2022
- Bekijk de aftermovie van het tienjarig jubileum 2022
- Bekijk de toolkit van 2022.
Nog meer leermiddelen vind je hieronder.
Kies jouw doelgroep
-
Manual and assignment cards ScratchJr
A manual and six commands for ScratchJr. At the end there is also a test with rubrics to evaluate.
Get your students thinking and come up with additional exercises.
Translated by
Downloadable resource (9)Teacher -
Numerical Mathematics with Python: Python Programs and Manual
This manual covers a large number of computer programs written in Python that replace manual calculations in numerical mathematics. Here you will find a wide range of mathematical applications within numerical mathematics. A Python program …
Translated by
Downloadable resourceOther function -
Dwengo UGent: Roadmap robot competition
We made this script to support the UGent Dwengo robot competition.
Translated by
Downloadable resourceTeacher, Other -
LCD Display: Project
A project for programming analog values, displayed on an LCD display and connected to a flow code buggy.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Programming with Scratch: Creating a maze
The students make a game (maze) with Scratch and process different elements from the assignment. Pupils who are already allowed to do this may, at their own discretion, make an extended version.
Translated by
Downloadable resource (8)Teacher, Learning mentor -
Primo Cubetto: Teaching sheet
This teaching sheet with references to curricula and goals you lay the foundation of Primo Cubetto out, so you at home or in the classroom can get to work.
The chip is used in the STEM workshops that you can experience with your students in the …
Translated by
Downloadable resource -
Game or codes Programming via code.org
A simple guide to go with coding to work in the classroom. All programming games described in this manual can be found at code.org .
Translated by
Downloadable resource (9)Teacher -
ArduBlock: Lessons for Arduino
For anyone who finds programming Arduino a bit difficult, there are twelve lessons in the appendix. ArduBlock is a graphical programming environment for Arduino. By dragging function blocks it is very easy to program. ArduBlock translates the …
Translated by
Downloadable resource (7)Teacher -
Programming with Scratch: Work Bundle
This work bundle encourages students to work independently. Based on a detailed step-by-step plan, a number of fun games are discussed, such as:
- dancing cat;
- make music;
- robots;
- pong game;
- catch bananas.
Translated by
Downloadable resource (57)Teacher -
Funmetelectronica: Programming with Arduino
This zip file contains 15 lessons in the form of Arduinosketches. You open the sketches with the software Arduino .
For these classes can be found on the tutorial site for additional information www.funmetelectronica.nl .
Funmetelectronica also …
Translated by
Downloadable resource (3)Teacher -
Animation program Pivot: Step-by-step plan
With this step-by-step plan the student can work independently with Pivot, a simple and free animation program in which a puppet plays the leading role. You can make the doll move through simple actions.
Translated by
Downloadable resource (13)Teacher -
Student Sheet Kodu Game Lab: Create Countdown Clock
Using this student sheet, students can independently program a Kodu Game Lab game using Kodu's visual code language.
The aim of the game is to program Kodu to score one point for every apple eaten. If Kodu eat ten apples, the game is won. But if …
Translated by
Downloadable resource (8)School/education